onsdag 21 mars 2012

Groende gott och linssoppa

Allting behöver ju inte tillagas för att smaka gott... Jag har precis i dagarna nu börjat med årets första sådder i mina pallkragar och något godare än nyskördade små babysallatsblad får man leta efter! Eller... Smakerna är väl kanske egentligen inte så sensationella, men det är ändå himla gott när man plockat det i sin egen trädgård och bara kryddar med lite god olivolja, vinäger och salt. Dessutom brukar det vara det första jag skördar under odlings-säsongen och det är ju alltid lite speciellt efter vår långa mörka vinter. Jag sår riktigt tätt så att jag när jag sedan gallrar får rikligt just av de där första späda bladen. Jag har sått rester från förra årets frön av mina favoriter: Rucola, Red Salad Bowl och Romansallat. Så nu längtar jag bara efter att se det komma upp små späda gröna blad under fiberduken!

Linssoppa med morötter och Ajvar
I väntan på att det ska gro därute i trädgården puttrar ett och annat i grytorna på min spis. Just nu är jag inne i en period då jag har en viss förkärlek för linssoppor kokade med röda linser. Just röda linser går så fort att koka och det kan ju vara en fördel ibland. Jag kokar ändå rejäla satser, så det brukar räcka till lunch i flera dagar.
Den ena soppan blir sällan den andra lik eftersom jag varje gång tar lite vad jag råkar ha i grönsakslådan just då. Så innan jag glömmer vad jag hade i den senast är det bäst att jag försöker skriva ner det!
 Måtten i receptet är, som ni ser, mycket ungefärliga för vissa ingredienser. Det är (tyvärr) ofta lite så jag lagar vardagsmaten... Lite imroviserat. Smaka er fram vad det gäller kryddning, smaken är ju trots allt individuell :-) Så här kommer denna veckas linssoppa:

5 dl röda linser
5-6 (stora) morötter
2 gula lökar
1 bit rotselleri, uppskattningsvis ca 150 g)
2 stora vitlöksklyftor
2 msk tomatpurè
3-4 stora matskedar stark Ajvar, EJ msk-mått utan riktiga rejäla skedar :-)
3-4 msk kycklingfond (eller 3-4 buljongtärningar)
1 burk/tetra krossade tomater
vatten, uppskattningsvis 2 liter
ca 1 1/2 msk mejram
ca 1-2 tsk rosmarin
2-3 lagerblad
ca 1 tsk hel kummin
ca 1/2 msk grovmalen peppar, eventuellt mer
salt
raps- eller olivolja

Börja med att skala morötter, lök, vitlök och rotselleri. Hacka rotsellerin i mycket små tärningar,(jag tycker i alla fall inte om att få stora bitar av selleri i munnen...), löken som du brukar hacka lök (det är inte så noga, herre-guuud!) och morötterna i ca halvcentimeter- till centimeterstora tärningar.

Stick en tandpetare i varje vitlöksklyfta, så att du lätt hittar dem i den färdiga soppan.
Värm lite olja i en stooor gryta och fräs lök, vitlök och selleri tills löken är blank och lite genomskinlig. Tillsätt tomatpurè, Ajvar, kycklingfond och krossade tomater samt örter, kummin och peppar. Rör om och låt puttra samman ett par minuter. 
Koka under tiden upp vatten i en vattenkokare. (Nu utgår jag helt fräckt ifrån att du har det. Om så inte är fallet: skaffa en illa kvickt! Den sparar massor av tid åt dig i köket.) Häll sedan det heta vattnet i grytan, börja med ca 1,5 liter och tillsätt mera efterhand om du tycker att det behövs. Skölj linserna och häll sedan ner dem i grytan. Vänta tills det börjar koka igen och sedan ytterligare ett par minuter innan du tillsätter morotstärningarna. På det här viset kommer inte morötterna koka sönder helt utan fortfarande ha lite konsistens kvar när soppan är klar :-) Koka sedan ca 7-8 minuter och smaka till slut av det hela med lite salt och eventuellt extra peppar. Linserna är nu i stort sett sönderkokta och soppan ganska tjock, men det är ju något du själv kan styra över med koktider och mängden vatten :-) Personligen gillar jag när linssoppan är tjock och lite "mosig" men med lite tuggmotstånd i morötterna.


Innan servering plockar du bort lagerblad och vitlöksklyftor. Låt sedan var och en droppa lite vitvinsvinäger i sin soppa, det tycker i alla fall jag är pricken över i:et för den här och många andra linssoppor. 

1 kommentar:

  1. Soppan var verkligt GOD!! Det var ju nyss du bjöd på den goda soppan men jag längtar redan efter mera. Ingredienserna finns i köket, så till aktion!

    SvaraRadera