söndag 25 mars 2012

Havrekakor med russin och Kokostoppar

Nu har jag snart skrivit ner recepten på alla kakor jag bakade till förra helgens kalas, så snart kommer det lite fler matrecept för de av er som längtar efter det :-) Men idag blir det två sötsaker till! Havrekakor med russin och Kokostoppar:

Havrekakor med russin

De här kakorna tycker jag egentligen är lite mer "vardagskakor" och kanske passar bättre till te och saft än kaffe... Men du äter dem naturligtvis när och med vad du vill :-)

125 g smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl russin
3 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt

Ställ in ugnen på 175-200 grader.
Smält smöret och rör ner havregrynen medans det fortfarande är riktigt varmt. Blanda i alla de övriga ingredienserna och blanda väl.

Klicka ut degen med två teskedar på plåtar med bakplåtspapper. Kakorna flyter ut lite under gräddningen så klicka ganska glest...

Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter och lossa kakorna innan de kallnat helt. Låt dem sedan kallna på ett galler.



Kokostoppar  

Så enkla att göra, så saftiga och så goda! Om man gillar kokos förstås :-)
Jag har faktiskt haft lite svårt för just kokos tidigare men börjar lära mig att uppskatta smaken mer och mer. Kärleksmums har jag nog alltid gillat, trots toppingen med kokos. Bounty har också alltid varit en favorit på godissidan och nu upptäcker jag alltså alltmer ätbart innehållande kokos som jag faktiskt tycker är gott... Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?!

50 g smör
2 ägg
1 dl strösocker
200 g kokosflingor

Ställ in ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Rör ihop ägg och socker (vispa ej!) i en skål för sig och blanda sedan ner kokosflingor och smör däri. Låt smeten stå och vila minst 10 minuter.

Klicka med hjälp av två teskedar ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Lossa kakorna från plåten innan de kallnat. Kokostopparna går bra att förvara ett par dagar i kylen men ska de sparas längre än så lägger du dem i frysen.
(Jag får ut ca 35-40 kakor av en sats och de ryms på
en plåt när de gräddas.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar