fredag 23 mars 2012

Schackrutor och Vaniljhorn

Till helgen kommer det ett par goda vänner för att fika lite hos oss. Just denna gång känns det bra att jag inte behöver ställa mig och baka, utan bara kan plocka fram något ur frysen. Ute skiner ju solen, temperaturen ligger runt 16 plusgrader och inte vill jag vara inne mer än nödvändigt då! Så snart jag skrivit det här inlägget hägrar lite härligt trädgårdsarbete :-)

Schackrutor

Dessa kakor är för mig verkligen en småkaksklassiker! En sådan där kaka som bara doftar farmor och nostalgi. Precis som Bondkakor och Toscakaka. De två sistnämnada tyckte jag dock inte så mycket om när jag var liten, men de får mig ändå att minnas min söta farmor med värme i hjärtat. Tyvärr vet jag inte var just farmors recept på schackrutor är, så detta får duga... (Hämtat ur "Vår bakbok")
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda mjöl och strösocker och tillsätt smöret skuret i bitar. Använd en gaffel för att arbeta in smöret och få ihop det hela till en deg. Dels degen i två lika stora delar och blanda ner vaniljsockret i den ena och kakaon i den andra. Om degen är väldigt kladdig är det bra att linda in den i lite plastfolie och lägga den i kylen minst en halvtimme.

När det är dags att forma kakornas speciella mönster delar du både den ljusa och den mörka degen i två delar. Forma alla delarna till långa rullar. Kakornas storlek bestäms nu av hur tjocka du låter längderna vara. Jag upplever inte att kakorna flyter ut särskilt mycket under gräddningen, så det är ganska lätt att bestämma här och nu hur stora kakorna ska bli :-) (Fyra rullars tjocklek är ungefär så stor som en kaka blir.)
Placera en ljus och en mörk längd tätt bredvid varandra. Lägg sedan en mörk rulle på den ljusa och en ljus rulle på den mörka. Tryck till dem lite, från alla håll, så att det inte blir några luftfickor inne i kakrullen. Linda in rullen i plastfolie och lägg den sedan i kylen att stelna, ungefär en timme.

Värm ugnen till till 175-200 grader.
Skär sedan kakrullen i ca 4 mm tjocka skivor som du lägger på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 7-10 minuter och låt de färdiga kakorna kallna på galler. 


Vaniljhorn
En av mina riktiga favoriter bland småkakor - lite smulig och med härligt knastrande strösocker på! Tar lite tid att baka ut, särskilt om man som jag vill att hornens ändar ska vara lite tunnare än resten... Det här receptet har jag uppskrivet mitt bland några andra bakrecept från farmor, så antagligen är även detta från henne, även om jag inte kan minnas dem från hennes kök.

200 g smör
5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
strösocker

Sätt ugnen på ca 180 grader.
Blanda ihop alla ingredienserna till en deg. Rulla ut små bitar av degen till korta längder, eventuellt med lite smalare ändar än mittparti, och forma dem till horn. Jag rullar ungefär 10cm långa längder... Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och grädda sedan mitt i ugnen ca 10-15 minuter (de ska knappt få någon färg alls). Vänd de varma hornen i strösocker och låt dem sedan kallna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar