tisdag 13 mars 2012

Soppa

Idag blir det lite paus här på bloggen... Jag har precis lämnat ett krigshärjat kök och bestämt mig för att det kaoset tar jag hand om imorgon! Låter väl som att jag borde ha gjort något storslaget i köket när det nu blivit en sådan röra, men nej, jag lagade bara en soppa. Visserligen kokade jag buljongen själv på köttben (lamm) som först fick ligga en stund i ugnen... Men de där mellantiderna mellan olika moment då man brukar hinna diska en skärbräda och ett par knivar eller en kastrull eller ugnsform, de stunderna fick jag ge min son full uppmärksamhet med matning, "lek" och nattning istället. Därför står nu en rejäl hög med disk och väntar på mig imorgon bitti...

Soppan? Jodå, den blev klar till slut. Den innehåller lite lammkött( från "buljongbenen"), lök, vitlök, morötter, potatis, stora vita bönor, röda linser, krossade tomater och buljongen från köttbenen förstås. Smaksättningen består av vanligt salt och nymalen peppar, lagerblad, timjan, mejram och liiite kummin som gör linserna mer lättsmälta. Någon bild har jag inte att bjuda på och inte heller något precist recept, men jag måste ändå säga att linssoppor är himla gott. Röda linser är ju dessutom perfekt snabbmat - kokar klart på bara ca tio minuter! Jag ska försöka återkomma med lite olika recept på linssoppor inom en snar framtid, men nu säger jag god natt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar