tisdag 27 mars 2012

Våfflor och citronpasta

Våffeldagen kom och våffeldagen gick... Själv äger jag inte ens ett våffeljärn just nu, så här har inte gräddats en enda våffla :-( Som tur var för oss så var vi bortbjudna på våffeldagen och bjöds ett helt berg med våfflor och många goda tillbehör. Sylt och grädde fanns naturligtvis som toppingalternativ, men även bl.a. hackad choklad, blåbär och hallon, Nutella och glass. Vi kunde verkligen inte klaga på valmöjligheterna! På några av mina favoritbloggar har jag också sett många fina bilder på och läst om den ena våfflan mer lockande än den andra, så nu bara måste jag köpa ett våffeljärn! Ett dubbelt ska det vara också... Någon som kan rekomendera ett järn ni är riktigt nöjda med?

Med det sagt förstår ni säkert att det här och nu inte kommer något våffelrecept. Istället vill jag dela med mig av en riktigt fräsch och enkel pastafavorit:

Pasta al limone e mascarpone
2 portioner

180 g torr pasta
(På bilden ser ni pastasorten casarecce. Annars passar även tagliatelle, eller ännu hellre pappardelle, också mycket bra.)
rivet citronskal från 1/2 citron
ca 60-70 g mascarpone
1 äggula
1 nypa salt
eventuellt lite svartpeppar
nyriven parmesanost

Koka upp rikligt med pastavatten som du saltar ordentligt.
Riv parmesanost och det gula av citronskalet fint.
Blanda samman mascarpone och äggula. Tilsätt det rivna citronskalet och en nypa salt.

Koka pastan al dente och blanda den sedan med mascarponeblandningen i en stekpanna med höga kanter. Ta eventuellt ett par försiktiga tag på pepparkvarnen - det får inte bli för mycket för detta är en citronpasta och inte en pepparpasta! För att pastan inte ska tappa värme och för att såsen ska tjockna något, använder jag mig av eftervärmen från plattan jag använt till pastakoket.

Låt var och en strö över lite nyriven parmesan och servera en liten brödbit till som man kan torka tallriken med på slutet. 



(Om du vill laga fler portioner tänker du ca 90 gram torr pasta/person, 1 äggula/2 personer och 125 gram mascarpone/4 personer. Lagar du för 4 personer eller fler föreslår jag att du tillsätter 1 äggula extra - dvs: 4 port. => 5 äggulor. Då tycker i alla fall jag att såsen blir godare... Kanske krånglade jag till det nu, men vem har sagt att det alltid ska vara lätt?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar