fredag 13 april 2012

Brownie

Det känns som att de flesta i min generation (70-talister/80-talister) har ett alldeles speciellt förhållande till kladdkakan, chokladkakan som nära på rinner i mitten. Ett kärleksförhållande nästan. Själv föredrar jag faktiskt chokladkakor som har mer av en brownie-karaktär. De rinner inte, är fasta, nästan lite sega... Inte rinnigt geggiga, men absolut inte torra och fluffiga heller. Dagens recept  är en av mina riktiga gamla trotjänare, jag har nog bakat den sedan jag var i tioårsåldern ungefär... Ge den en chans på helgens fikabord eller ta med den ut på pick-nick om helgvädret tillåter!
Från början gräddade jag alltid den här kakan i en gammal 2-liters traktörpanna av märket NilsJohan. Jag klippte omsorgsfullt till ett bakplåtspapper så att det blev en rund bit att lägga i botten av pannan. Papper och sidor smordes och mjölades med noggrannhet och nog smakade den lite extra gott då... Idag använder jag för det mesta en form med löstagbara kanter, utan något papper i botten. Det går också bra att använda rektangulära engångsformar av aluminium - passar väldigt bra om man sedan vill skära små fyrkantiga bitar istället för vanliga "tårtbitar". Kakan går även bra att frysa och kan serveras såväl med som utan vispad grädde tycker jag. Fruktsallad eller lite färska bär kan också vara gott till.

Brownie

3 ägg
4 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
1 1/2 krm salt
2 1/4 dl vetemjöl
150 g smör


Sätt på ugnen på 175 grader.
Smörj och mjöla en form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter.
Smält smöret och låt det svalna lite.
Vispa ägg och socker pösigt. 
Blanda ner vaniljsocker, kakao, salt, vetemjöl och de smälta smöret i äggsmeten. Rör bara tills allt blivit en slät fin smet.
Grädda mitt i ugnen ca 50 minuter.
Låt helst kakan stå några timmar eller till nästa dag innan du serverar den med lite vispad grädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar