torsdag 26 april 2012

Grönt, gott och gratis!

Ska bli soppa för fyra!
Brännässlor...
Vissa saker är gratis, gott OCH nyttigt. Till dessa hör nässlorna som är fulla med bland annat C-vitamin, järn och kalcium. Lite pyssligt att samla in och rensa men jag tycker det är väl värt besväret. Jag gillar verkligen smaken av nässlorna och när de är tillagade sticks de naturligtvis inte! Om du har lust med lite extra jobb går det bra att torka nässlorna för att senare under året använda dem i t.ex. brödbak, eller förvälla dem så du kan njuta av en nässelsoppa mitt i vintern.
Tänk om ändå kärsen (kirskålen) som envisas med att bo i mitt trädgårdsland smakade lika gott... Jag vet att det finns de som tycker det, men jag gillar INTE den smaken. Det spelar ingen roll att de inte sticks det minsta, är gratis och växer så det knakar (trots idoga utrotningsförsök)!

För att inte bränna dig när du plockar och rensar nässlorna har du på dig trädgårdshandskar eller diskhandskar. Skörda med sax. De små skotten, upp till 7-8 centimeters höjd, tar du hela som de är. Har nässlorna blivit större skördar du endast bladen. Rensa ordentligt och skölj innan du tillagar dem.

Kanske frågar du dig om det verkligen är nödvändigt att rensa de små nässlorna. Hur smutsiga kan de vara egentligen? Mitt svar är enkelt: Ja, de behöver rensas! Det tar lite tid - jag rensade just 8 liter och det tog mig ungefär en timme. Kanske är jag onödigt noggrann... Jag skakar de små skotten och kollar på bladens undersida. Det jag rensar bort är inte alls mycket: några grässtrån, små pinnar och andra växtrester samt blad med små äggkolonier på... Just det där sista vill jag verkligen inte ha med i matlagningen - blä! Sedan sköljer jag de gröna skotten. Lättast tycker jag då är att fylla diskhon full med kallt vatten och skölja däri. Lyft sedan upp nässlorna och låt dem droppa av i ett durkslag. Genom att lyfta upp dem innan du tappar ur vattnet i hon så ligger eventuellt smågrus/sand kvar på botten, utan att nässlorna åter blandas med det.
Detta är varför jag rensar ganska noggrant!
Sköljning för att bli av med sand/jord/grus

Idag får ni ett väldigt enkelt recept på nässelsoppa, men inom kort kommer flera andra recept med nässlor =)

Nässelsoppa
4 portioner

ca 4 liter nyplockade nässlor

2 schalottenlökar (ca 40 g)
smör eller rapsolja
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 msk maizena + lite kallt vatten
1/2 tsk salt
finamalen vitpeppar


Rensa och skölj nässlorna. Skala och hacka löken.
Fräs löken i lite smör eller rapsolja i en stor gryta. Tillsätt nässlorna, buljongtärningar och hett vatten. Låt koka upp och sedan sjuda ca 5minuter på svag värme.
Mixa soppan slät, smaka av med salt och vitpeppar och tillsätt sedan maizena utrört i lite kallt vatten. Låt soppan koka ytterligare ett par minuter under omrörning så att den reder sig.

Servera med hårdkokta ägghalvor och eventuellt med knaperstekta bacontärningar.


Att förvälla nässlor
Förväll rensade nässlor i kokande vatten i 1 minut.
Låt rinna av i ett durkslag, fördela i burkar eller påsar, kyl ner och frys in.


Omvandlingstabell
Jag har funnit många olika uppgifter om hur mycket en viss volym färska nässlor motsvarar i vikt och som förvällda. Eftersom jag inte tycker att det har stämt så bra med verkligheten har jag nu försökt göra en egen liten omvandlingstabell. Jag har använt nässelskott av storleken 6-8 cm ungefär och jag har inte tryckt ner dem hårt i litermåttet men inte heller lagt dem helt luftigt. Som ni förstår är alltså måtten ungefärliga - det beror ju lite på hur hårt du packar bladen/skotten när du skördar dem förstås. Jag får dock återkomma med uppgifter om förvällda nässlor - hoppas ni har lite tålamod... (Jag tror att en liter färska nässlor ska motsvaras av ungefär en dl förvällda.)


1 liter nyplockade nässlor = 60 g
2 liter nyplockade nässlor = 120 g

4 liter nyplockade nässlor = 240 g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar