fredag 27 april 2012

Nässelgratäng

Då var det fredag go' vänner och dags att tänka på helgens mat. Kanske blir det tillfälle att prova dagens recept på nässelgratäng... Den går bra att ha som alternativ till en vanlig potatisgratäng eller som en vegetarisk rätt. Vi har ätit den både som vegetarisk rätt och som tillbehör till ugnslagad kyckling och gillar den på båda sätten.
Trevlig helg!

Nässelgratäng
4-5 portioner

ca 4 liter färska nässlor

1 msk olivolja
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1/2 krm vitpeppar

800 g potatis
150 g mozzarella
2 1/2 dl grovt riven parmesan, 100 g

BÉCHAMELSÅS
2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
rivet skal från 1/2 citron
riven muskot
1 tsk salt
2 krm vitpeppar

Rensa och skölj nässlorna.
Värm ugnen till 200 grader.
Skala och hacka lök och vitlök innan du fräser dem i lite olja tills de blir glansiga och lätt genomskinliga.
Förväll nässlorna i några minuter, låt svalna och hacka dem sedan ganska fint. Blanda med löken.

Skala potatisen och skär den i tunna skivor.
Skiva mozzarellan och riv parmesanosten. 


Smält smöret till såsen i en kastrull.

Ta kastrullen från plattan och vispa ner mjölet. Tillsätt mjölken lite i taget och vispa slätt. Låt såsen koka upp och sjuda några minuter under ständig omrörning så att det inte bildas mjölklumpar. Smaka av med finrivet citronskal, riven muskot, salt och peppar.

Varva ingredienserna i en smord ugnsfast form. Jag använde en med måtten 20 cm x 28 cm och då blev det lagom med tre lager potatisskivor, nässelblandning och riven parmesan. Först grundade jag med lite sås i botten och då blev det alltså fyra lager sås kan man säga. Mozzarella la jag bara i det första och andra lagret. 


Grundreceptet som jag fann i en gammal tidning och ändrade lite efter mitt eget tycke angav att gratängen skulle stå i ugnen ca 20 minuter, men när jag lagade min gratäng tog det närmare 40 minuter innan potatisen kändes klar! Så fruktansvärt tjocka potatisskivor tyckte jag inte att jag hade...

Min rekomendation blir att du ställer gratängen mitt i ugnen och känner efter med en provsticka eller tandpetare när ca 25-30 minuter gått för att se hur potatisen är. Troligtvis behöver gratängen in en liten stund till, om du inte har florstunna potatisskivor ;-) Flytta eventuellt ner formen lite längre i ugnen om du tycker att den börjar få lite för mycket färg. När den är färdiglagad kan den gärna stå en liten stund innan den serveras, det tycker jag nästan alla gratänger vinner på.


Gratängen går som sagt att servera som ett vegetariskt alternativ eller som tillbehör till kött eller fisk. Den passar bra till kyckling och jag kan tänka mig att den även är god till lax.

1 kommentar:

  1. Mums, ser jättegott ut. Jag har lite nässlor i trädgården kanske får ta och samla in dom.

    SvaraRadera