måndag 28 maj 2012

Dofter...

Känner ni vad härligt det doftar nu? Ja, ute i naturen menar jag förstås!

En av våra syrener är fullkomligt översållad av väldoftande lila blomklasar, och varje gång jag går förbi drar jag in extra djupa andetag eller går riktigt nära och kör in näsan i en klase. Det luktar skolavslutning och jag minns känslan av att snart få vara på sommarlov, sola, spela kort, bada och leka med min "sommarkompis" ute i skärgården...
Till min stora glädje har två av våra kaprifoler som vi planterade förra året också tagit sig riktigt bra och har precis börjat slå ut sina blommor. Särskilt på kvällen sprider dig den underbara doften över altanen och de senaste kvällarna har det varit ljuvligt att sitta där i solens sista strålar efter att den värsta hettan från dagen lagt sig. Vilka härliga dagar vi haft med riktig högsommarvärme!



Till kaprifolens dofter har jag faktiskt inga direkta minnen... Kanske för att min pappa inte alls gillar doften och därför hade vi aldrig någon hemma =) Annars har jag en hel massa doftminnen! Solvarma riktigt torra tallbar på en skogsstig, det bräckta vattnet i Östersjön, farmors köttbullar, doften av riktigt riktigt varm asfalt i sydeuropa, fritterad bläckfisk... Listan kan göras hur lång som helst med dofter som tar mig tillbaka till platser och stunder i mitt liv. De flesta doftminnen jag kan komma på är också positiva... Är det vad som kallas selektivt minne? ;-)

Just nu doftar det också i mitt kök. Det är ju i och för sig inget ovanligt, men jag tänkte "knyta ihop säcken" för dagens inlägg med det... Här doftar det av grillpanne-grillade fläskkarréskivor och zucchiniskivor. (Det är liksom inte så kul att dra fram den riktiga grillen när man är ensam hemma...) Jag åt en köttskiva, zucchini och som tillbehör tog jag den där bönröran jag skrev om igår... Vilken hit! Köttskivorna var med ben och fint marmorerade och jag kryddade dem bara med salt, peppar och rosmarin; zucchinin skar jag i skivor på längden och de penslades med lite olivolja och fick några saltkorn över sig. (OBS! Köp inte de där gigantiska "zucchinisarna" -groteskt stora om ni frågar mig!- som bara är fulla med frön. Köp de minsta ni hittar som är fasta i köttet, har färre och mindre frön och som oftast också smakar mer.) Enkla smaker som passade riktigt bra med bönröran, tycker jag =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar