tisdag 8 maj 2012

Farmors råglimpa

Min plan var att baka det här brödet ikväll, men trots att det är både enkelt och snabbt (för att vara ett brödbak) så orkar jag faktiskt inte det idag. Som föräldra"ledig" kan vissa dagar ibland kännas minst lika  utmattande som en riktigt hektisk dag på jobbet! Men fastän baket får vänta till imorgon tänker jag ge er receptet nu. Ni får dock klara er utan någon bild så länge... Men innan ni sätter igång och bakar är en liten varning kanske på sin plats, brödet har nämligen en stor nackdel - det har en förmåga att ta slut alldeles för fort! Därför händer det att jag gör två på en gång =)

Snabb-bakad råglimpa

2 1/2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
anis
fänkål
ett par nypor salt
3 1/2 dl filmjölk (standard eller mellanvarianten)
1 dl sirap

Värm ugnen till 200 grader.
Smörj och bröa en brödform som rymmer ca 1 1/2 liter. 
Stöt anis och fänkål i en mortel - har du bara den ena kryddan hemma går det också bra. (Jag mäter aldrig hur mycket jag tar men uppskattar mängden till ca 1 tsk av varje, kanske lite drygt...) 
Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan filmjölk och sirap. Rör ihop till en jämn smet och häll upp i brödformen. Grädda lite under mitten av ugnen i 200 grader ca 40 minuter - brödet ska släppa formens kanter när det är klart. Stjälp ur brödet ur formen och låt det svalna på galler.

För variation kan man tillsätta lite solrosfrön eller hackade hackade nötter till exempel.

Mjukt och saftigt med en knaprig skorpa!
(Uppdaterat med en bild dagen efter att inlägget skrevs...)

Ni har säkert redan förstått att dagens rubrik - "Farmors råglimpa" syftar till att min farmor brukade baka det här brödet. Det är väl därför jag inte har några exakta mått på kryddnigen... För det mesta när jag "ärver" ett recept från någon annan så låter jag dennes namn/titel stå med i receptrubriken i min lilla bok med favoriter - då blir det mycket lättare att komma ihåg just precis vilket bröd eller vilken kaka/maträtt det handlar om. Dessutom ger jag mig själv tillfälle att minnas och ibland bli lite nostalgisk =) Extra mysigt är det för mig att baka det här brödet när både morteln och brödformen jag använder faktiskt är just de min farmor en gång använde till samma ändamål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar