lördag 12 maj 2012

Favoritscones och Clotted cream

Här kommer ett till brödrecept och det här går ännu fortare att baka än råglimpan jag skrev om häromdagen. Scones passar ju perfekt på frukostbordet på helgen tycker jag, eller varför inte till ett riktigt "afternoon tea"? Servera dessa scones med clotted cream, lemon curd, marmelad eller sylt av olika slag så kan det väl inte bli annat än succé =)
Det här var faktiskt första gången jag gjorde clotted cream. Jag hade hört eller läst någonstans att det skulle vara benämningen på grädden om man vispar den så att den blir något mittemellan vispad grädde och smör... Min nyfikenhet var i alla fall väckt och när jag undersökte saken lite närmare visade det sig att det nog inte var riktigt så snabbt och enkelt att trolla fram det här "godiset". Även om man till den äkta varan tydligen ska använda fullfet och opastöriserad mjölk så får vi nöja oss med varianten man kan göra själv av vanlig vispgrädde. Jag har tyvärr aldrig smakat "äkta" clotted creame, så jag kan inte säga hur nära man kommer originalet med den här metoden... Särskilt svårt att göra är det inte, men det tar tid och kräver därför lite planering om man vill ha det till morgonsconesen! Vill du inte göra det fullt så komplicerat för dig ersätter du clotted cream med vanlig vispad grädde...

Trevlig helg!

Mina favoritscones

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 gram smör
1 1/2 msk socker
1/2 tsk salt
1 1/2 dl mjölk


Värm ugnen till 225 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt.
Blanda mjöl och bakpulver och finfördela smöret däri. Tillsätt socker, salt och mjölk.
Ta upp degen och kavla ut den ca 1 1/2 cm tjock. Använd ett glas eller kakmått (t.ex. mått du använder när du bakar pepparkakor - varför inte hjärtan?) för att ta ut dina scones.
Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter.
Hjärtformar brukar fungera bra, men idag blev det hundar och katter!
Scones med tillbehör

Clotted cream
ger ca 1 dl

6 dl vispgrädde

Häll grädden i en skål och ställ den i en kastrull med sjudande vatten. Låt stå 1 1/2 - 2 timmar. Rör inte i grädden och låt inte koka. Ta upp skålen, kyl av och ställ den i kylen i minst 12 tim. Tag upp den tjocka gräddiga ytan med en sked och rör den smidig och slät.
(Bör ej sparas längre en ett par dagar innan man äter upp den... Resterna av grädden ska gå bra att använda i matlagning eller bak har jag förstått.)

Nu så här i efterhand får jag lov att säga att för mig går det minst lika bra med vanligt smör eller vispad grädde... Antagligen är den äkta varan godare och kommer jag någon gång till sydvästra England ska jag absolut prova där! (Clotted cream kallas även Devonshire cream.) Det finns även ett par andra recept jag kanske ger mig på att pröva någon gång...

Helgfrukosten är snart slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar