fredag 4 maj 2012

I väntans tider...

Dagens favoritbild - plommonträdet har börjat blomma!

Idag får ni inget recept men en liten aning om vad som kommer längre fram... Lite bilder från mina odlingar här hemma helt enkelt. Mina ambitioner i år var att inte odla så mycket krävande godsaker, eftersom jag inte riktigt kan styra min tid själv nu med en liten bebis att ta hand om. Därför har jag valt att odla sådant jag tycker är lätt, som tar sig bra och som jag tycker ger "mycket lön för mödan" så att säga. Tack och lov finns det ju även en del produktiva växter som återkommer som trolleri år efter år!

Vitlöksklyftorna petade jag ner i jorden i höstas
och de har redan kommit en bra bit på väg.
Används flitigt i mitt kök!
Bondbönor - mmmm...
(och lite ogräs till vänster i bild)
Sallat - snacka om mycket lön för mödan!
Närmast ruccola...
När bilden var tagen gallrade jag lite och smaskade
 i mig några av  de närmaste bladen. LYX! 
Frösådder gör sig inte så bra på bild kanske...
Morötter och rädisor är i alla fall på väg =)

Inte bara vinbärsbuskens bär går att äta...
Av bladen gör jag en riktigt god lemonad!
Pepparmynta på god väg...
...och den "Marockanska" myntan likaså!
(Båda myntorna köpta i kruka 2011, utplanterade på
hösten i gamla bildäck.)
Oregano - växer så det knakar!
Använder den färsk och torkar så vi har hela året.
(Frösådd 2009)
Timjan - en stor favoritört
(Frösådd 2009)
Älskade efterlängtade salvia!
Snart, snart, snart är det tid för årets första
potatisgnocchi med salvia och smör...
(Frösådd 2009)
Rabarber och jordgubbar passar finfint tillsammans i sylt och paj!
Chutney blir det också, av rabarbern alltså :-) 
Smultron har vi massor! Dessa bor tillfälligt
i balkonglåda men ska kanta den sista biten av
grusgången, så snart jag rensat klart där...
Frösådda "månadssmultron", som inte bildar revor.
Grönkålsfröna har ännu inte kommit i jorden...
Måste ställa upp flera pallkragar snarast!
Jag sår tätt och när jag gallrar de späda skotten
ångkokar jag dem och fräser i olivolja med vitlök...
En liten skog med småbladig basilika är obligatoriskt :-)
Lika mycket av "Genovese" har kommit lika långt.
Ger såsmåningom smak åt pesto genovese, tomatsås mm, mm...
Förra året tog jag en toppstickling från en viltväxande fläder.
Den har övervintrat i en kruka på altanen och ska planteras ut i
trädgården, jag har bara inte bestämt mig för var...
Jag gör fläderblomssaft och älskar både doften och smaken!
Utöver detta väntar även dill, persilja och sockerärter på att komma i jorden... SNART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar