måndag 14 maj 2012

Krämig rabarberpaj

Men hur fort går tiden egentligen?! Jag hinner inte med! Nyss stack rabarbern bara upp små knubbiga knoppar ur den mörka jorden och nu har de redan vuxit sig fullstora utan att jag knappt märkt det... Hög tid att sätta igång med årets rabarberpajer och annat gott alltså! Jag börjar med att dela med mig av en riktigt smaskig paj. Till den här behöver man inte ens någon sås eller glass eftersom pajen redan är krämig i sig =)

Krämig rabarberpaj

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk socker
100 g smör

500 g rabarber
1 dl strösocker
1 tsk malen kanel
2 tsk hel kardemumma
1 msk vetemjöl
2-3 dl vispgrädde

Smält smöret. 
Blanda mjöl, bakpulver och socker. Tillsätt det smälta smöret.
Tryck ut degen i en pajform, diameter 24 cm, och ställ in i kylen.
Sätt på ugnen på 175 grader.
Skölj och skala eventuellt rabarbern och skär den i bitar. 
Krossa kardemumman i en mortel och blanda med kanel, socker och mjöl.
Blanda ihop rabarbern med kryddblandningen.
Sprid ut fyllningen i pajskalet och grädda ca 10 minuter mitt i ugnen. 
Ta ut formen, häll på grädden och grädda sedan ytterligare ca 20 minuter. Fyllningen ska vara lite krämig.

Rabarber och kryddblandning...
Pajen är "halvfärdig", grädden är tillsatt
och 20 minuter i ugnen återstår.

Färdig paj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar