onsdag 2 maj 2012

Melanzane alla parmigiana


Jag måste bara få säga att jag tycker vi äter alltför lite vegetarisk mat här i Sverige... Det har väl med vår historia, kultur och tradition att göra antar jag. Jag tycker också att det är gott med kött och är långt ifrån vegetarian, men jag förstår inte riktigt varför det blir så starka reaktioner när det föreslås att man borde införa e n vegetarisk dag/vecka i skolorna till exempel. Jag äter gärna vegetariskt en dag eller oftare i veckan och när jag gick i skolan (för ett antal år sedan) var det många elever som anmälde sig som vegetarianer fastän de inte var det, för den maten var alltid fräschare och godare... Jag tror att de allra flesta skulle må bra av att äta mer grönsaker. Vegetariskt är ju så mycket mer än sallad och grönsakspaj! Så idag blir det alltså ett vegetariskt recept =)

Förra veckan fann jag melanzane (= aubergine = äggplanta) till bra kilopris och passade på att köpa hem ett helt kilo för att laga denna härliga rätt. Den går jättebra att äta som en vegetarisk rätt, men funkar också bra som förrätt. Rättens ursprung är okänt... eller: ALLA italienare som har ett eget recept kanske hävdar att den kommer från just deras by ;-) Troligt är väl i alla fall att den främst hör hemma i södra Italien, där man odlar mycket av just melanzane och tomater. Kanske har du ätit det här tidigare men tycker inte att mitt recept stämmer riktigt med det du åt? Då är det antagligen just för att man finner olika varianter lite överallt i Italien. Så här har i alla fall jag ätit den och lärt mig laga den :-) Den blir ganska tunn och smaken från parmesanosten är tydligt framträdande.
Smaklig spis!



Melanzane alla Parmigiana
4 portioner som huvudrätt
8 portioner som förrätt

1 kg melanzane = aubergine
grovt salt
1 1/2 medelstora gula lökar
1/2 burk finkrossade tomater (dvs ca 200 g)
basilika, färsk eller frusen
salt och peppar
150-200 g parmesanost
50-100 g mozzarella
2 hårdkokta ägg
olivolja

Skölj auberginerna och skär bort skaftändan. Skär dem i skivor på längden, ungefär 1-1 1/2 cm tjocka. Strö grovt salt över skivorna och lägg dem i ett durkslag (eller på en skärbräda som du lutar lite) för att rinna av under minst 30 minuter men gärna 1-1 1/2 timme.


Genom att salta aubergineskivorna och låta dem
stå ett tag drar man ur det beska ur dem (sägs det..).

Skala och hacka en halv lök. Fräs i lite olivolja och tillsätt en halv burk finkrossade tomater. Låt puttra ihop till en sås under 15-20 minuter. Späd eventuellt med lite vatten under tiden om du tycker  att det verkar koka bort för mycket vätska. Tillsätt rikligt med basilikablad som du river sönder i lite mindre bitar. Smaka av med lite salt och peppar. Blanda om och såsen är klar. 


Skala den hela löken och skiva ganska tunt.
Koka äggen ca 7-8 minuter, så att de blir hårdkokta. När de kallnat skalar och skivar du dem tunt, med fördel i en äggskivare.

Sätt ugnen på 200 grader.
Skölj av aubergineskivorna och klappa dem torra med kökshandduk eller hushållspapper. Värm rikligt med olivolja (behöver INTE vara den finaste och dyraste för detta ändamål) i en panna med höga kanter och stek/frittera skivorna i omgångar däri. Det är mycket troligt att du får fylla på med olja efter en stund - gör då det mellan två omgångar och låt den nya oljan komma upp i temperatur innan du lägger ner något i den. Stek även den skivade löken.

Smörj en ugnsfast form som är ca 22 cm x 34 cm och täck botten med hälften av aubergineskivorna. Bred över hälften av tomatsåsen, all den stekta löken och hälften av den rivna parmesanosten. Täck med resten av aubergineskivorna, tomatsåsen och parmesanosten.

Ställ in formen mitt i ugnen och laga i ca 10 minuter. Ta ut formen och fördela äggskivorna jämnt. Smula även över mozzarellan och ställ sedan in i ugnen ytterligare ca 10 minuter.
Låt svalna lite innan servering...


"Halvklar" - 10 minuter till i ugnen återstår...

TIPS!
Jag tar en h e l gul lök och en h e l burk tomater när jag gör såsen. Hälften av den färdiga såsen använder jag till denna rätt och resten äter jag med pasta eller använder som grund på varma mackor till exempel :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar