lördag 5 maj 2012

"Nässelpesto" och fyllda pick-nick-bröd

Här kommer nu årets sista recept med nässlor från mig!
Jag har fått gott om inspiration från gamla tidningsurklipp som jag sparat, men jag har ändrat en hel del i recepten och alltså främst just låtit mig inspireras. Jag konstaterar att det är tur att jag faktiskt lagat lite mat och bakat lite bröd så att jag vågar följa mina egna vägar när recepten verkar underliga. Jag tar brödet som ni får recept på idag som exempel: i tidningens recept angav de att man skulle ha 5 gram jäst i deg 1 och 5 gram jäst i deg 2. En kort sekund slog mig tanken att de kanske  menade torrjäst då, men vid närmare eftertanke så kan man ju inte använda torrjäst för kalljäsning... Mjölmängden de skrev resulterade också i en deg som mer hade konsistens som en sockerkakssmet... Så jag korrigerade detta (och lite annat) och resultatet blev till slut riktigt gott! Ett annat experiment slog inte alls lika väl ut, fastän jag nästan till 100% följde ett färdigt recept... Det hamnade i soptunnan! Men så är det: "Man måste våga för att lyckas!" (originalordspråket säger väl "vinna", men jag korrigerar det också ;-) ). Men när man vågar riskerar man också att misslyckas... Det är bara att ta den smällen, lära sig något av det och fortsätta framåt! Så nu hoppas jag att du också vågar - antingen att prova mina recept eller något alldeles eget som de kanske inspirerat dig till =)


Nässelpesto
Orginalreceptet angav att ungefär den här mängden var lagom för fyra portioner, men sanningen är att det blir MYCKET mer än så! Vill du testa och inte göra så mycket går det alltså bra att halvera receptet.

3 dl förvällda nässlor (resultatet av ca 3 liter färska)
1 dl rostade pinjekärnor
100 g västerbottenost 
3 vitlöksklyftor
ca 1 1/2 dl olivolja av riktigt god kvalitet 
1/2 tsk salt
1 1/2 krm grovmalen svartpeppar

Rosta pinjekärnorna i en torr stekpanna och låt dem svalna. 
Mixa alla ingredienser förutom oljan, salt och peppar. Tillsätt oljan lite i taget och smaka av med salt och peppar.

Konsistensen blir ganska fast, vilket passar bra när man ska ha det som fyllning i bröden här nedan. Ska du däremot servera nässselpeston med pasta rekomenderar jag att du blandar i mer olivolja när du blandar om i stekpannan. Ja, för om du ska äta den med pasta rekomenderar jag att du gör på det italienska viset och blandar "såsen" med pastan i pannan! Du slipper klibbande pasta och proportionerna mellan "sås" och pasta blir mer balanserad så att säga. Ungefär en matsked pesto/portion blir lagom.

Detta blev resultatet... + 1 dl till de fyllda bröden.
Ganska mycket mer än till fyra portioner om ni frågar mig!

Pastan blandas med peston i pannan och serveras med lite riven västerbottenost.


Pick-nick-bröd fyllda med nässelpesto
10 bröd
Brödet tar lite tid att göra eftersom deg 1 ska stå över natten innan den blandas med deg 2. Men slänger man ihop den första degen fredag eller lördag kväll och bakar brödet dagen efter så passar det ju perfekt att ta med i  matsäcken på en liten helgutflykt!


DEG 1:
25 g jäst
2 dl kallt vatten
2 dl vetemjöl
4 msk durumvetemjöl

DEG 2:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olivolja (eller rapsolja)
4 msk durumvetemjöl
5 dl vetemjöl + mjöl till utbakning
1 tsk salt

FYLLNING:
1 dl nässelpesto (enligt receptet ovan)
125 g mozzarella
1 dl smått hackade soltorkade tomater (ca 40 g; 7-8st)

Lös upp jästen till deg 1 i det kalla vattnet. Tillsätt mjölet och ställ övertäckt i kylen över natten.


Nästa dag rör du ut jästen för deg 2 i det ljumma vattnet och blandar sedan i degen från dag 1 samt övriga ingredienser. Arbeta degen ca 10 minuter (om du som jag blandar ihop den för hand). Pudra över lite vetemjöl, täck med en bakduk och låt jäsa ca 30-40 minuter. 

Blanda nässelpeston med hackade, torkade tomater och smula även ner mozzarellan.
Dela degen i tio bitar och dra/tryck ut dem till ovala "plattor".
Fördela fyllnigen på bröden i en sträng över ungefär ena halvan på varje degoval (se bild nedan). Pensla degkanterna med lite vatten och vik sedan ihop bröden. Tryck till kanterna lite så att det blir tätt. Lägg bröden på plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa ytterligare ca 40 minuter och grädda sedan bröden mitt i ugnen, 15 minuter i 225 grader. Använd gärna en blomspruta för att spraya in små moln av kallt vatten i ugnen två gånger under gräddnigstiden. Det ger en lite hårdare yta på bröden. 

Nästa gång kanske jag tar lite mer mozzarella...
Bara för att jag älskar ost =)

På några av bröden strödde jag lite ost innan gräddningen. Doftar och smakar gott!

Till sist: Ni kanske undrar varför jag skrivit "Nässelpesto" inom citationstecken i inläggets rubrik? Jo, för mig är ordet pesto så starkt förknippat med den klassiska Pesto Genovese (den med basilika ni vet), så jag har svårt att kalla något annat för pesto. Men nu är det ju så att själva ordet pesto betyder sönderstött eller krossad och det är klart att det inte är bara basilika som kan krossas med vitlök mm... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar