lördag 23 juni 2012

Misslyckad midsommartårta...

Midsommar och tårta, jordgubbstårta... Det är väl en klassiker som aldrig kan bli särskilt fel eller misslyckad? Denna midsommar skulle vi inte ha gäster och alltså var det ingen idé att göra något märkvärdigt. Jag inhandlade jordgubbar och grädde, plockade fram en tårtbotten ur frysen och tänkte mig att dela botten och bara göra en halv tårta. Det borde ju räcka och bli över för endast två vuxna personer! Men så råkade vi spontant bjuda in lite fikagäster, skulle plötsligt bli sex personer, och det snurrade till i huvudet... Fram med de där tre äggvitorna som blivit över och väntade i en skål i kylen. Vispa, vispa och skjuts in i ugnen! Marängbottnar två stycken - simsalabim! Snabbglass hade jag läst ett recept på på en blogg häromdagen och det lät ju smaskigt... Kanske man kan fylla en tårta med detta och göra typ en glasstårta? Mmmm, det vattnades faktiskt i munnen på mig och jag bestämde mig för att testa. Det blev inte bra. "Glassen" blev alldeles för lös och allting liksom flöt omkring... In i frysen med tårtan i hopp om att kunna rädda upp situationen lite! Nä, det blev inte alls bra. Smaken var väl ok, bär och grädde är ju gott liksom, men utseendet ska vi inte prata om! Nåja... Gästerna var snälla, väluppfostrade och åt av min halvflytande tåtra med seg maräng. Men en sak är säker: nästa år blir det en helt vanlig jordgubbstårta!

3 kommentarer:

  1. Du kan vara helt lugn Karin, den var god och såg inte alls hemsk ut. Visst, den smälte fort men - det var väl vi som vräkte i oss för lite för långsamt i det varma vädret :-). // M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltför snällt sagt... Men tack ändå :-)

      Radera
  2. Så är det om man försöker lite extra då blir det pannkaka, nej gör som man brukar då blir det bäst. Tårtan var nog god i alla fall, det är jag säker på.

    SvaraRadera