tisdag 10 juli 2012

Gratis "gubbar" och sylt

Jag känner mig rik! Igår kväll gick jag ut till vårat trädgårdsland och plockade en liter jordgubbar, igen. Än så länge har våra plantor gett oss en till två liter/dag den senaste veckan.
Det känns så härligt varje gång jag åker förbi någonstans där de säljer gubbar för 25-30:-/liter! När jag kommer hem tar jag mig några söta och perfekt mogna gubbar och njuter lite extra för att de faktiskt inte kostat mig en enda krona =) De stackarna har inte ens fått någon gödsling sedan de hamnade i jorden för två år sedan. Kanske ska jag skämma bort dem med lite koskit nästa år som tack för årets rikliga skörd...

Sju eller åtta liter är ju nu inte några jättestora mängder, men det räcker gott för vår färskkonsumtion! (och säsongen är ju inte slut än!) För att sylta och safta däremot har jag köpt en hel låda med 15 liter. Ofta kan man ju köpa en större mängd mycket billigare - jag köpte för under halva literpriset faktiskt! Riktigt fina var de också - på 15 liter var det bara fyra (!) enstaka små gubbar som inte var riktigt fina. Rabarber köper jag dock aldrig för det har jag så mycket att jag till och med skänker bort. Ändå har jag både frusit in, kokat en massa chutney, gjort rabarberdricka och pajer. För att inte tala om den riktigt goda sylten med jordgubbar och rabarber! Mums i filen, på pannkakorna eller som marmelad på nybakade scones... Receptet är också väldigt enkelt:

Sylt med jordgubbar och rabarber

1 liter jordgubbar
500 g rabarber
1 dl vatten
1 kg syltsocker

Rensa jordgubbarna och skär dem i lite mindre bitar. Skölj och skala rabarbern om den är grov. 
Skär rabarbern i bitar och lägg i en stor gryta. Tillsätt vattnet och sjud fem minuter under lock. 
Blanda ner de delade jordgubbarna och syltsockret. Koka upp under omrörning och låt koka livligt i en minut. Dra sedan grytan åt sidan och och låt stå ca 10 minuter, mosa eventuellt jordgubbarna lite. Skumma av och häll upp sylten i varma, rena, bensoatsköljda burkar. 


Min man tycker sylten blir liiite för fast, kanske en aningen åt marmeladkonsistens. Tycker man bättre om en lösare sylt går det bra att minska ner lite på syltsockermängden, ca 7-8 dl ska räcka. Själv tycker jag det är bra att den är lite fastare, men "smaken är ju som baken - delad!"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar