lördag 4 augusti 2012

Sockerärtor

I år är första gången jag odlar sockerärtor. Massor av sockerärtor! Små, späda krispiga äter jag dem direkt när jag plockar dem, men flertalet hamnar i min lilla skördekorg och följer med in i köket. De hamnar i sallader, lätt ångkokta. De hamnar i olika restpyttar, eller snabbt frästa med lika späda små morötter i vitlök och olivolja till pastan och självklart lätt kokade i saltat vatten som ett fräscht tillbehör till kött eller fisk. Igår fick de ta huvudrollen i en frittata! (Förresten, min favoritfrittata just nu finner ni recept till på bloggen Artusi för svenskar: blomkålsfrittata!)

Fullkornsbulgur, korv- och champinjonrester, egenodlade morötter,
bondbönor, persilja och sockerärtor. En vitlöksklyfta fick smaksätta
oljan jag stekte allt i men plockades bort innan servering. Morötter,
bönor och ärtor kokades lite lätt innan de blandades ner i pytten.
Min lilla "sockerärtsdjungel"
Blommar fint gör de också!
Hur enkelt som helst att göra!
(Ång)koka små färska morötter och sockerärtor en kort stund. Värm
olivolja tillsammans med en lätt krossad vitlöksklyfta i en stekpanna
med höga kanter och låt vitlöken ge smak åt oljan en stund men plocka
sedan bort den. Blanda ner delade ärtor och morötter i oljan. Koka
under tiden pastan al dente och vänd sedan runt alltsammans i pannan.
Klart!
Frittata med ett gäng sockerärtor och en stor näve riven smakrik ost,
t.ex. västerbotten , prästost eller parmesan.

1 kommentar:

  1. Har också sockerärtor på balkongen, men de är skördade sedan en vecka tillbaks. Vi gnagde i oss våra "råa" då det inte blev några mängder. Nom nom. Vad gott allt ser ut :)

    SvaraRadera