måndag 24 november 2014

Pulled chicken


Nu är trenden med långkok knappast någon nyhet längre och vem har inte ätit Pulled Pork? Dagens recept är en variant med kyckling och jag gillar att äta den med hembakat tortillabröd, diverse grönsaker och en klick gräddfil. Andra serveringsalternativ kan vara olika tacoskal och tacochips eller ris. Grönsakstillbehör och gräddfil eller liknande passar bra till oavsett om du serverar med bröd, skal eller ris.

I receptet använder jag mig av liquid smoke för att få fram den lite rökiga karaktären. Det är en vätska som framställs genom att man låter röken från förbränning av rökspån passera genom vatten som tar upp röksmaken. Detta rökvatten filtreras och kondenseras för att få bort oönskade ämnen och endast få kvar en flytande rökarom. Produkten jag använder mig av heter Try Me Liquid Smoke och är en ren naturprodukt. OBS! Jag är INTE sponsrad men väljer ändå att skriva ut produktnamn när jag tycker att det är något bra! Jag har inte provat några andra liquid smoke-produkter, men jag antar att man får vara lite kritisk och läsa på flaskan så att man får en ren produkt och inte konstgjorda smakämnen...

På marknaden finns det ju även ett antal andra produkter som ger maten en rökig karaktär. Personligen tyckte jag det var lite svårt att välja när jag började använda dessa, men har nu vant mig vid såväl liquid smoke som röksalt, rökt paprika och chipotlepasta. Välj den produkt du känner dig mest bekväm med! Vill du som jag använda dig av liquid smoke så var lite försiktig så du inte "överdoserar". Är man rädd för att röksmaken ska bli för framträdande rekommenderar jag att istället använda sig av rökt paprikapulver, då i alla fall det jag använt mig av är ganska milt i smaken.

Nu till receptet!



Pulled chicken
4-6 portioner

900 g kycklinglår med ben
1 msk malen spiskummin
1 msk torkade korianderblad
1 -1 1/2 tsk chiliflakes (eller efter smak)
1 msk  paprikapulver
3 msk muscovadosocker eller brunt farinsocker
1 tsk salt
några stänk liquid smoke*
5-6 st vitlöksklyftor
2 dl hönsbuljong
½ glas vitt vin
ev. 1 röd paprika

*Kan ersättas med chipotlepasta eller genom att byta ut det vanliga paprikapulvret mot rökt  paprikapulver, alternativt det vanliga saltet mot röksalt.

  Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
  Blanda ihop alla kryddor och saltet och gnid in kycklingen med blandningen.
 Lägg ner den kryddade kycklingen i en gryta med lock som går att ha i ugnen. Lägg även ner krossade vitlöksklyftor. Lägg på locket och ställ in i den nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
Efter en halvtimme tar du ut grytan och tillsätter varm buljong och vinet. 
Sätt på locket igen, sänk ugnsvärmen till 150 grader, och ställ in i ugnen ytterligare cirka 1 ½- timme. När en halvtimme återstår kan du lägga i en röd paprika skuren i mindre bitar. 
Stäng av ugnen men låt grytan stå kvar i eftervärmen 30-60 minuter. Köttet ska väldigt lätt lossa från benen bara du drar med en gaffel. 
Dra loss allt kött och lyft bort ben och brosk ur grytan. Dra eventuellt sönder kycklingköttet ytterligare och blanda runt det i såsen i grytan. 
Servera med valfria tillbehör och njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar