tisdag 3 april 2012

Sardell- och vitlöksfylld lammstek

Jag vet att det egentligen inte är säsong för lammkött just nu här i Sverige. Det är på hösten man ska passa på att äta lamm här i norr... Men nu är det ju så bra att det finns något som heter frys och då kan man ju gärna frysa in en lammstek på hösten som går bra att plocka fram lagom till påsk. För det är ju onödigt att köpa en lammstek som fraktats ända från Nya Zeeland när vi har får även i Sverige, och jag vill ha lamm till påsk! Sill och lamm. Och ägg.
Men nu var det lammkött det handlade om! Här kommer ett riktigt favoritrecept på en smakrik lammstek. Den lyckades till och med omvända min far som annars alltid varit av åsikten att lamm smakar kofta... Ni får dock klara er utan bild denna gång, för jag ska inte laga min stek riktigt än. Kanske kommer en bild senare i veckan...

Sardell- och vitlöksfylld lammstek
1 urbenad lammstek (minst 1 kg)
1 liten burk sardeller (ca 80 g)
1/2 gul lök
4-5 vitlöksklyftor
rosmarin, ca en kruka
salvia, ca en kruka
persilja 1/2 kruka 
(eventuellt kan du även lägga till 1/2 kruka basilika)

Skala och hacka lök och vitlök som sedan blandas med sardellerna. Fräs eventuellt blandningen en kort stund tills löken blir lite glansig och genomskinlig, men det är ett steg jag tycker att man kan hoppa över. 
Klipp eller hacka örterna och blanda dem sedan med lök och sardeller. Röran ska smaka riktigt kraftigt - tänk på att den ska ge smak åt hela steken. Tillsätt eventuellt lite salt och peppar. Sardellerna är salta i sig, men sältan kan variera något mellan olika märken och burkar. 

Värm ugnen till 175 grader.
Fyll lammsteken med röran, in i alla fickor, och bind sedan ihop den med steksnöre. 
Bryn steken runt om i en stekpanna. Lägg ett galler över en långpanna och placera steken på gallret. Stek i ugnen tills innertemperaturen är 60-75 grader. Stektiden kan man ungefärligt beräkna till en timme per kg stek. Låt steken vila ca 15 minuter innan den skärs upp. 

TIPS!
Lägg den kryddade och ihopbundna steken i dubbla plastpåsar för att dra några timmar innan tillagnig. Jag har till och med låtit den ligga över natten ibland, så jag ska slippa stå och jobba så mycket med maten hela dagen när gästerna kommer :-)

Laga klyftpotatis och kanske även andra rotfrukter i långpannan under steken. Det knepiga är ju förstås att veta när man ska lägga dit dem... Det beror bland annat lite på hur stora rotfruktsbitar du skär. Jag rekomenderar att du sätter in klyftpotatisen när ungefär en halvtimme återstår för köttet. Eftersom köttet sedan mår bra av att vila en stund utanför ugnen innan det skärs upp, kan man höja värmen till 200-225 grader den sista stunden för potatisen, efter att man tagit ut köttet. Rotfrukterna blir supergoda av köttsaften som droppar ner på dem! Använd gärna lite rosmarin även på potatisen - och salt förstås.

ETT ERKÄNNANDE
Min lammstek i år kommer från Nya Zeeland. Nu skäms jag! Så är det i alla fall. Men jag lovar att nästa år ska den vara svensk och väldigt närproducerad! Just nu snubblar den runt på ostadiga ben bara några kilometer härifrån :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar